Dalian, leżące na trasie naszej listopadowej misji gospodarczej miasto, jest głównym ośrodkiem portowym północnych Chin o powierzchni 12,573 km2 i 6,6 mln mieszkańców. Dla porównania powierzchnia Dalian stanowi ok. 2⁄3 powierzchni województwa pomorskiego, a jej ludność stanowi 3-krotność mieszkańców Pomorza.

Miasto znajduje się na półwyspie Liaodong w prowincji Liaoning. Jest to druga co do wielkości aglomeracja prowincji i mimo że nie jest jej siedzibą administracyjną, to jest najlepiej rozwiniętym ośrodkiem gospodarczym w regionie. Pod względem klimatycznym Dalian znajduje się w wilgotnej strefie klimatycznej pod wpływem monsunu wschodnio-azjatyckiego. W związku z tym latem temperatura oraz wilgotność jest wysoka, zimną jest natomiast sucho, a temperatury są niskie. W 2006 roku zostało przez gazetę „China Daily” ogłoszone najbardziej przyjaznym do życia miastem w całym kraju.

Lokalizacja miasta jest doskonała dla handlu morskiego, gdyż leży ono pomiędzy Chinami a Koreą Północną. W związku z bardzo dobrym położeniem ośrodek ten, był obiektem rywalizacji pomiędzy Chinami, Rosją i Japonią na przełomie XIX i XX wieku. W tym właśnie miejscu znajdojdowała się naturalna zatoka, która w XIX wieku została przekształcony przez Rosjan w ufortyfikowaną bazę morską pod nazwą Port Arthur. Kontrola nad nim stanowiła pretekst do wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej w 1904 roku. O samą fortecę toczyły się ciężkie walki lądowe, w wyniku których we wrześniu 1905 Japonia uzyskała od Rosji półwysep Kwantung wraz z Port Arthur.

Dzięki swojemu położeniu Dalian zyskało przewagę gospodarczą nad innymi miastami regionu. W 2018 roku PKB Dalian wyniosło 766.85 miliardów yuanów (107.77 miliardów USD), co wyniosło ok. 1/5 PKB całej Polski. Z kolei PKB per capita w 2018 roku w Dalian 109.644 yuan (15.408 USD) było zbliżone do polskiego (ok. 15.629 USD). Wartość wzrostu PKB w 2018 roku wyniosła 6.5%. Rok wcześniej w woj. pomorskim zanotowano przyrost o wartości 7%. Wg. chińskiego urzędu statystycznego Dalian jest notowane jako 8 najpotężniejsze miasto w kraju. Dla porównania Trójmiasto jest w piątce najważniejszych ośrodków w Polsce.

Dalian dawniej było ośrodkiem rolniczym i rybackim. Dziś słynie jednak nie tylko z produkcji żywności i owoców morza, ale także jest to bardzo dobrze rozwinięty ośrodek industrialny Chin. Podstawowymi sektorami przemysłu w Dalian są: produkcja maszyn, przemysł petrochemiczny, rafineryjny i elektroniczny. Rada Państwa ustanowiła tam pierwszą strefę rozwoju technologicznego, a także pierwszy park high-tech w północnej części kraju. W Dalian wyprodukowane zostały: pierwsze chińskie lotniskowce, 10,000 tonowe statki, pierwsze lokomotywy spalinowe o dużej mocy, a także pierwsza morska platforma wiertnicza w Chinach. Do dziś port Dalian jest bardzo istotny dla gospodarki kraju. Usytuowany na 6 miejscu pod względem wielkości w Chinach, a także na 12 miejscu pod względem ilości obsługiwanych kontenerów w 2013 roku.

Dla polskiego czytelnika może okazać się ciekawe, że Dalian jest też związany z Polakami. Przez Dalian przebiega kolej wschodniochińska, stanowiąca kontynuację kolei transsyberyjskiej. W budowie zainicjowanej przez Rosję w 1898 roku brali udział polscy inżynierowie. Wiceprezesem spółki odpowiedzialnej za prace budowlane mianowany został Stanisław Kierbedź, bratanek słynnego budowniczego mostów, w tym mostu Kierbedzia w Warszawie. Co jest interesujące, powstały przy budowie odcinka w Harbinie most kolejowy również został nazwany mostem Kierbedzia. Z uwagi na to, że to właśnie Stanisław Kierbedź był odpowiedzialny za zatrudnianie inżynierów, wśród wykwalifikowanych pracowników znalazło się także wielu innych Polaków,gównie zesłańców politycznych. Przykładowo, naczelnikiem budowy odnogi południowej kolei z Harbinu do Port Arthur był Polak Teofil Hirszman...

Dalian już w 1984 roku jako pierwsze zyskało w Chinach status miasta otwartego. Pozwoliło to na pierwsze inwestycje zagraniczne w Chinach. Do dziś miasto wizytują liczne delegacje międzynarodowe, a wśród nich także misja gospodarcza województwa pomorskiego, która odwiedzi Pekin i Dalian w drugiej dekadzie listopada tego roku. Obok rządu miasta Dalian, współorganizatorem pobytu w mieście delegacji jest China Council for the Promotion of International Trade (CCPIT). Liczy ona ponad 2000 członków, z których 70% stanowią przedsiębiorstwa prywatne z 17 najważniejszych branż: petrochemicznej, IT, komunikacyjnej, produkcji statków, itd. Głównym celem organizacji jest wspieranie biznesu i handlu międzynarodowego.

Dalian to również ważny ośrodek naukowy. Podobnie jak Uniwersytet Morski w Gdyni, znajduje się tam Dalian Maritime University. Uczelnia ma już ponad 100 lat historii i corocznie kształci ok. 17,000 studentów, w tym ok. 4,000 studentów z zagranicy. Jest to najważniejszy morski ośrodek kształcenia wyższego w Chinach. Szkoła zakwalifikowana została pod rządowy „Project 211”. Uczelnia ta cieszy się także międzynarodowym uznaniem, zyskując przydomek „kolebki nawigatorów”.