Afryka to rynek o olbrzymim potencjale gospodarczym, ale z zupełnie odmienną specyfiką prowadzenia biznesu. Uczestnicy konferencji Business Beyond Borders – Destination Africa, która odbyła się 5 marca 2020 r. w Gdyni, mieli okazję poznać tę specyfikę. Swoimi doświadczeniami podzieliły się firmy i instytucje, które od lat obecne są na Czarnym Lądzie.

Każda z prezentujących się firm (The Piano House Group, Etno café, FEERUM), miała swoją indywidualną drogę wejścia na afrykański rynek przedstawioną przedsiębiorcom w interesujący sposób. Bartosz Rapp z The Piano House Group zwrócił uwagę na dobry wizerunek Polski w krajach Afryki, który może przełamać wiele barier:

- Afrykańczycy mają sentyment do Polaków. Nigdy nie mieliśmy tam kolonii, a do tego mamy podobne doświadczenia historyczne.

Na temat postawienia pierwszych kroków w Afryce wypowiadali się uczestnicy pierwszego panelu ekspertów, w którym wystąpili: Katarzyna Reda, Konsultant ds. rynków Afryki Subsaharyjskiej PAIH, Artur Jadeszko, Prezes ATC Cargo, Piotr Maciaszek, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej KUKE Grupa PFR, Beata Gładysz, Lumia Holding i Bartosz Rapp, CEO The Piano House Group.

Uczestnicy rozmowy zachęcali do wykorzystywania wszelkich możliwych instrumentów wsparcia oferowanych przedsiębiorcom. Ważne jest rzetelne zweryfikowanie potencjalnych kontrahentów, w czym mogą pomóc biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Warto również korzystać z zabezpieczeń transakcji handlowych, a transport towaru zlecić firmie, mającej doświadczenie w realizacji wysyłek do krajów Afryki. Wykorzystanie tych narzędzi ograniczy ryzyko transakcji biznesowych, które w tym regionie jest wciąż wysokie m.in. ze względu na biurokrację, korupcję, a w niektórych krajach również niestabilną sytuację polityczną.

Pierre Kadio z Ministerstwa Rolnictwa i Rybołówstwa Wybrzeża Kości Słoniowej zachęcał w wystąpieniu do prowadzenia interesów ze swoim krajem, którego gospodarka oparta jest na rolnictwie. Kraje Afryki intensywnie modernizują ten sektor, dlatego tak dużym zainteresowaniem cieszą się tam m.in. polskie maszyny rolnicze. Dodatkową zachętą do prowadzenia interesów z Wybrzeżem Kości Słoniowej jest to, że infrastruktura transportowa w tym kraju jest lepsza niż w większości państw afrykańskich.

W kolejnym panelu eksperckim omawiane były różnice kulturowe, językowe i religijne, które mogą być istotne w wymianie handlowej z krajami Afryki. Panelistami byli: Mateusz Bonca, Al Akhawayn University w Maroku Łukasz Mrowinski, CEO ETNO Caffee, Holder of Jean Monnet Module AFROEU ,M. El Yacoubi El Idrissi, CEO LinkNeed, Jarosław Popis, Dyrektor Handlowy NAVIMOR INTERNATIONAL COM, Cezary Maciołek, CEO Grupa Progress.

Uczestnicy panelu zgodnie twierdzili, że podstawą jest długofalowa strategia wejścia na rynki afrykańskie. Takie zaangażowanie jest bardzo istotne dla partnerów afrykańskich i może liczyć na wsparcie ze strony wielu tamtejszych rządów. Ważne jest też zrozumienie tamtejszej kultury, która oparta jest na osobistych relacjach i zaufaniu. Trudno będzie doprowadzić do korzystnych transakcji zdalnie, zgodnie z regułami biznesu obowiązującymi w Europie lub Stanach Zjednoczonych.

Afryka to wyjątkowo perspektywiczny i jednocześnie bardzo zróżnicowany kontynent charakteryzujący się dynamicznym wzrostem populacji, szybkim rozwojem gospodarczym oraz stosunkowo małym nasyceniem rynku. Prognozy zakładają, że do 2060 r. ponad miliard osób dołączy do klasy średniej. Według McKinsey Global Institute siła nabywcza ma wzrosnąć z 860 miliardów dolarów w 2008 roku do 1.4 biliona dolarów w roku 2020. Warto zaryzykować, aby wejść na rynki Afryki, należy jednak zrobić to korzystając z narzędzi i doświadczeń firm, które przetarły już szlaki.

Wydarzenie w ramach projektu Pomorski Broker Eksportowy zorganizowała Agencja Rozwoju Pomorza we współpracy z Pracodawcami Pomorza, bConnect Business Development, Iddeni i Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk objął honorowy patronat nad konferencją.